2006-07-15

Åländskt Skärgårdssnus


Ett underbart snus med fräsch smak och angenäm styrka. Köpte ett par stockar på färjan för flera år sedan, har sedan inte kunnat få tag på mer. Tydligen var Brandö Snusfabrik tvungen att lägga ned på grund av EU-regler, man fick inte tillverka snus på Åland. Det är tråkigt, det var nog det bästa snus jag provat, och jag saknar det mycket. Nu är det för min det Skruf Stark lössnus som gäller.

Om du som läser detta vet mer om detta snus, om tillverkningen har börjat igen på annan plats, eller om du känner till något liknande snus, så låt mig gärna få veta det!

Johan Adler

1 kommentar:

Anonym sa...

Älskar också det starka och mycket aromatiska Åländska skärgårdssnuset och köpte liksom dig på en färja. Tror Silja Line var de enda färjorna som fick sälja det, men kan ha fel där.

Hur som helst så är hemligheten i deras snus att istället för att tillsätta vanligt koksalt som alla andra sorter använder sig av så använde de hjortronsalt. Det kan du hitta på exempelvis ICA:s krydd/bakhylla.

Jag har precis gjort en beställning av helt naturellt snus från snus Bengts hemsida. Där kan du köpa egna satser som du sedan själv enkelt och billigt kan tillverka. Tillsätt då hjortronsalt i din blandning och ev. Bergamott olja som finns att köpa essens av på samma sida. Bergamott är den smak som ex General använder sig av...och de flesta andra nya märken som inte heter typ "Naturell". Exempel på Naturell smak är Ettan.

Ett bra tips om du väljer att beställa snus från ovan nämnda sida. Se till att smla på dig massa tomma dosor innan leveransen kommer.

Lycka till!!

c.nordh@hotmail.com